Andrássy Prospektus

Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium

„A lerakott alapokon, amely Jézus Krisztus, Mást senki nem rakhat.” (1Kor 3,11)

1 Köszöntő 2 Jövőkép 4 Céljaink 5 Az iskola története 6 Képzéseink: Nyelvi előkészítő év 9 Gimnáziumi osztály 9 Digitális gimnázium 10 Európai közgazdasági technikum 11 Két tanítási nyelvű turisztikai technikus osztály 12 Logisztikai technikus osztály 13 Színjátszókör 14 Sport 16 Egyéni bánásmód 18 Nemzetközi kapcsolatok 20 Kollégium 22

Nagy szeretettel üdvözlöm a kedves érdeklődőt az egri Andrássy Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégiumban. Iskolánk, amit Szmrecsányi Lajos érsek alapított 1921-ben, gazdag hagyományokkal, történelemmel rendelkezik. Az elmúlt egy évszázad alatt Eger és vonzáskörzetének kimagasló oktatást nyújtó középiskolája intézményünk, egyenlő lehetőséget nyújtva különböző társadalmi rétegekből érkező fiatalok ezreinek személyiségük kiteljesítésére, tudásuk gyarapítására. A tanulók 14 évesen érkeznek hozzánk és 19-21 évesen hagynak el bennünket. Ebben az időszakban nem csak termetben, bölcsességben, tudásban, hitben növekednek, hanem, ami szintén nagyon fontos, személyiségükben, önbizalomban, készen arra, hogy helyet foglaljanak és nyomot hagyjanak a társadalmunkban. Arra törekszünk, hogy kiaknázzuk a tanulóinkban rejlő lehetőségeket, ösztönözzük őket arra, hogy felismerjék adottságaikat és tehetségüket, és hogy az igazság szellemében építsenek rájuk. Fő feladatunknak tartjuk a fiatalok felkészítését az élet lehetőségeire és kihívásaira. Nyolcadik éve sikeresen hirdetjük meg szakmai képzésünk mellett a KÖSZÖNTŐ 2

„Egymás oltalmában élünk.” 4 évfolyamos illetve nyelvi előkészítővel bővített gimnáziumi osztályokat. A diákjaink tanulmányaikban szép eredményeket érnek el mindamellett, hogy iskolánk kiemelt prioritása a jellem, az őszinteség, jóság és a tisztelet erősítése. Jelenleg több mint 700 atal jár hozzánk, napjaikat a tanulás, a tudatosság fejlesztése, a tartós barátság építése és a komfort zónán túli teljesítés jellemzik. Hisszük, hogy a siker kulcsa az élet bármely területén, hogy a - atalok érezzék, hogy törődnek velük, és élvezzék, amit csinálnak. A lelkigondozás áthatja munkánk minden területét. Az, hogymit jelent az Andrássy közösségébe tartozni, számomra egy kelta mondás fejezi ki a legjobban „Egymás oltalmában élünk”. Szeretetet és gyelmet nyújtunk egymásnak, amin keresztül élni és fejlődni tudunk. Őszintén remélem, hogy tetszeni fog a prospektusunk, ami bepillantás enged szeretett iskolánk életébe. 3 Rozmán Éva igazgató

„Kövess engem!” (Mt 9,9) – hangzott a megszólítás Krisztustól, Máténak a vámosnak. Ez a felhívás kétezer év távlatából minden kereszténynek életprogram. Szent Máté evangélista, - iskolánk védőszentje - a felszólításra elhagyja a pénzváltó asztalt és azonnal Krisztus követője lesz. Mindannyian Isten különleges teremtménye vagyunk, különleges célok eléréséért élünk. A keresztény emberek közössége elkötelezett a kölcsönös tisztelet mellett, ahol minden egyént megbecsülnek, ösztönöznek és felhatalmaznak arra, hogy a szeretet, a megbocsátás, az őszinteség, a nyitottság és az optimizmus légkörében kiaknázza lehetőségeit. Arra törekszünk, hogy felismerjük egyéni és közösségi lehetőségeinket, és felkészültek legyünk a 21. század kínálkozó esélyeinek kihasználására és kihívásainak megfelelésére. Jövőképünk 4

Céljaink Tanulóinkat hozzásegíteni a katolikus hit teljeskörű megértéséhez, megismertetni velük a keresztény értékeket. Tanulóinkat méltóságra, önelfogadásra és magabiztosságra ösztönözni. Iskolánk legyen képes ösztönözni tanulóinkat saját képességeik felismerésére, teljeskörű kihasználására. Biztosítani diákjaink számára a széleskörű tanulási lehetőségekhez való hozzáférést. Hatékonyan felkészíteni tanulóinkat és iskolánk tanárait is a 21. századi változó világ kihívásaira. Az iskola közösségének tagjai között meleg, támogató, elfogadó és pozitív hangulatot teremteni, ösztönözni tanulóinkat egymás tiszteletére, mások jogainak, méltóságának és érzelmeinek figyelembe vételére. Olyan tanulóközösséggé válni, melyben mindan�- nyian fejlődhetünk. Tanáraink és tanulóink számára biztosítani a fizikai, érzelmi és szellemi biztonságot. Hatékony partnerkapcsolatot építeni a tanárok, szülők és diákok valamint az iskola vezetősége között, hogy együtt, közösen válthassuk valóra iskolánk célkitűzéseit. Külső kapcsolataink segítségével szélesebb körű lehetőségeket biztosítani tanulóink számára. 5

6 1921-től vezető szerep az oktatásban

1921. szeptember 13. A vallás- és közoktatásügyi miniszter engedélyezte az Egri Római Katolikus Négyévfolyamú Fiú Felső Kereskedelmi Iskola alapítását. Egy osztállyal, 31 beiratkozott tanulóval megkezdődött a tanítás az ország első keresztény felekezeti jellegű fiú felsőkereskedelmi iskolájában. Az alapító egri érsek, dr. Szmrecsányi Lajos biztosította az iskola elhelyezését a Lyceumban. Az egyházi főhatóságaz„egyházmegye legifjabb, de a nemzetnevelés szempontjából rendkívül fontos intézményének”élére dr. Óriás Nándort, az Egri Érseki Jogakadémia római jogi tanszékének tanárát állította. Óriás Nándor igazgatói munkájának „legnagyobb teljesítménye egy elvet kifejező magatartást takar, azt, hogy iskolánk növendékei fegyelmezett, erkölcsös, tisztességes és megbízható szakemberként hagyják el az alma matert, s váljanak valóban hasznos tagjaivá a magyar társadalomnak.” 1948-ban megtörtént a Római Katolikus Kereskedelmi Középiskola államosítása. Az eddig fiúiskolaként működő intézményt egyesítették az Angolkisasszonyok Egri Intézete leány kereskedelmi középiskolával. 2012-ben visszatérünk gyökereinkhez, fenntartónk ismét az egri érsek lett dr. Ternyák Csaba érsek atya személyében. 2017 szeptemberében az Angolkisasszony szerzetesrend Ward Mária Iskolája is a Főegyházmegyéhez került, a gimnázium 9-12. évfolyamát a kollégiummal együtt iskolánkhoz csatolták. 7

8 Képzéseink

Iskolánkban minden fiatal fontos és értékes. A pedagógusok alapvető elve a nevelve növelés. A jó nyelvtanárok, a gazdasági tantárgyak, a pezsgő diákélet, az iskola épületének belvárosi elhelyezkedése, a sok-sok külföldi projektlehetőség, a menő robotok népszerűvé teszik az Andrássyt a diákok körében. Annak érdekében, hogy a tanulók széles körének igényeit kielégíthessük az alábbi népszerű képzéseket indítjuk: Azoknak a diákoknak ajánljuk, akik egyetemi továbbtanulásra készülve céltudatosan előrelátóak. A képzés célja a választott idegen nyelv (angol, vagy német nyelv) magas szintű elsajátítása. Minél hamarabb a nyelvvizsga megszerzése, hogy a továbbiakban a kiválasztott továbbtanulási irányra koncentrálhasson a fiatal. A nyelvi előkészítő év fő jellemzői:  heti 16 órában első idegen nyelv: angol vagy német,  második idegen nyelv: angol, német, francia, orosz és olasz nyelveket,  anyanyelvi tanárok,  próbanyelvvizsgák,  ECDL bizonyítvány. Diákjainkat a továbbtanulásra készítjük. Célunk, hogy értékelvű, társadalmilag érzékeny, nyitott fiatalokat neveljünk, akik magabiztosan megállják a helyüket az élet különböző területein, valamint képesek tudásra épülő önálló vélemény kialakítására.  Emelt idegen nyelvi óraszám,  csoportbontás matematikából, informatikából is,  a 11. évfolyamtól emelt szintű képzést a továbbtanulás irányának megfelelően,  egyéni felkészítések, tehetséggondozás,  nemzetközi projektekben való részvétel. 9 A nyelvi előkészítő év Gimnázium (nyelvi előkészítővel induló)

Napjaink kihívásainak igyekszünkmegfelelni ezzel a képzéssel. Célunk, hogy a fiatalok képesek legyenek gyorsan alkalmazkodni a jövő kihívásaihoz a folyamatosan megújuló környezethez. Microsoft Innovatív Iskola címet nyertük el 2020-ban. A diákok számítógépen végzett tevékenységeit irányítjuk, melyhez a keretet a Microsoft Teams digitális osztályterem alkalmazás adja. A digitális feladatok sokszínűek, a hagyományos oktatáshoz képest több tanulói kompetenciát fejlesztenek. 10 Digitális gimnázium  Digitális osztálymenedzsment,  digitális tananyag, tankönyv, feladatlapok, oktatófilmek,  egyéni fejlődés nyomon követése,  gépírás oktatása,  előrehozott idegen nyelvi és informatikai érettségi megszerzésének lehetősége,  a 11. évfolyamtól emelt szintű képzés a továbbtanulás irányának megfelelően.

 A képzés végén két bizonyítvány: érettségi + szakképesítés,  gyakorlatorientált, korszerű szakmai tudás megszerzése,  emelt óraszám angol idegen nyelvből,  mindenki számára ösztöndíj,  a 11. évfolyamtól emelt szintű képzés a továbbtanulás irányának megfelelően,  EBBD - European Business Baccalaureate Diploma megszerzésének lehetősége,  jó szakmai vizsgával egyenes az út a szakirányú felsőoktatásba. 11 Európai közgazdasági technikum (nyelvi előkészítő évfolyammal induló képzés) Szakirányú felsőfokú tanulmányokra felkészítő és szakképzés megszerzésére irányuló képzés. Tanulóink pénzügyi-számviteli ügyintéző végzettséget kapnak az érettségivel. A szakmai vizsga egyben emelt szintű érettségi, amely feltétele a továbbtanulásnak.

12  Kétnyelvű érettségi bizonyítványt kapnak, felsőfokú nyelvvizsgával,  szakmai idegen nyelv tanulása,  duális képzés hazai és külföldi vállalatoknál,  11. évfolyamtól emelt szintű felkészítésben vesznek részt,  a szakmai vizsga emelt szintű érettségi vizsgának felel meg,  a képzés ideje alatt ösztöndíj lehetősége. Két tanítási nyelvű turisztikai technikum Szakirányú felsőfokú tanulmányok és szakképzés megszerzésére irányuló képzés, mely az angol nyelv és a szakmai idegen nyelv felsőfokú ismeretét biztosítja. A képzés ideális mindazok számára, akik szeretnek emberekkel dolgozni, jól kommunikálnak és nyitott személyiségek. Érdekli őket a vendéglátás és a turizmus világa, az egyes tájak, országok kultúrája, értékei, ugyanakkor jó szervezők is.

 A képzés végén két bizonyítvány: érettségi + logisztikai technikus szakképesítés,  a vállalkozói-, problémamegoldó-, kooperációs-, tájékozódási készség fejlesztése,  duális képzés hazai és külföldi vállalatoknál,  a szakmai vizsga emelt szintű érettségi vizsgának felel meg,  mindenki számára ösztöndíj. 13 Logisztikai technikum A képzés a szakma magas szintű elsajátítását, valamint a szakirányú továbbtanulás lehetőségét tűzi ki célul. A logisztikai szakemberek keresettek ma Magyarországon. Munkájuk dinamikus, változatos, innovatív, kiemelt szerepet kap a csapatmunka. A beszerzéstől a marketing, üzleti kommunikáción át szállítmányozásig minden lépést magába foglal. A szakmai orientációt a közlekedési ismeretekkel és raktározási ismeretekkel kapcsolatos tantárgyak biztosítják.

14 „Színház az egész világ…”

Az iskolai színjátszókört az irodalmat, a zenét, a szereplést szívesen vállaló diákjaink keresik fel. Az iskolai ünnepségek mellett minden évben egy nagyobb színdarab előadására is sor kerül. Szívesen vállalnak szereplést városi, egyházmegyei rendezvényeken is. A diákszínpad kiváló lehetőség a beszédkészség, a kommunikáció, de akár a térérzékelés és a memória fejlesztésére is. A játék felszabadító öröme, az élő találkozás segít abban, hogy a diákok jobban megbirkózzanak a hétköznapok terheivel. A nemzeti ünnepekre készülő műsorokban való elmélyülés pedig a hazáról való gondolkodás, a hazaszeretet és a nemzeti összetartozás élményét nyújtja. A színpadon való szereplés a biztos fellépés és a sikeres kommunikáció alapjait fekteti le. 15 Színjátszókör Kórus Az együtt zenélés olyan örömforrás, amely közösséget hoz létre azok között, akik „ketten vagy hárman összejönnek” (Mt 18,20) . Iskolánk kórusa közös éneklésre, zenélésre vágyó diákok csoportja. Egy-egy nehéz nap után felüdülés olyan csapatban lenni, ahol közösen, jókedvűen létrehozunk valami szépet. A kórusban mindenki egyenrangú, mindenki ugyanolyan fontos, kiegészítjük egymást, felelősséget vállalunk egymásért.

16 „A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze.” (Szent-Györgyi Albert)

Diákolimpián szereplő csapataink:  Labdarúgás (fiú és lány, igazolt és amatőr)  Kosárlabda (fiú és lány, igazolt és amatőr)  Kézilabda (fiú és lány, igazolt és amatőr)  Röplabda (lány igazolt és amatőr)  Floorball (fiú és lány)  Futsal (fiú és lány) Egyéni sportágak, amelyekben diákjaink kiváló eredményeket érnek el:  Atlétika,  Úszás,  Sportlövészet,  Kötélugrás,  Íjászat, stb… 17 Iskolánk éppen felújítás alatt levő, kétszintes, korszerű tornaterme és sportudvarunk kiváló lehetőséget fog biztosítani a sportolásra, testmozgásra. A fedett sportuszoda, a strand, a városi stadion, az érsekkerti teniszpályák, télen a műjégpálya közelsége lehetővé teszi, hogy változatos és élményekben gazdag testnevelés órákon vegyenek részt diákjaink. Sportolóink évről évre nagyszerű eredményeket érnek el a Diákolimpián és a KIDS - kupákon (Katolikus Iskolák Diák Sportja). A jó hangulatú sítáborok, kerékpártúrák, gyalogtúrák, vízitúrák, Mikulás-kupák felejthetetlen emlékeket nyújtanak diákok, szülők és tanárok számára egyaránt. Sport

18 Kiválóságaink Meggyőződéssel valljuk, hogy minden diákunk tehetséges valamilyen területen. A tehetséggondozás sokféle formája segíti a kiváló képességek kibontakozását. A különböző szintű és fajtájú - országos és nemzetközi - versenyekre, pályázatokra történő változatos felkészítés folyik iskolánkban. A továbbtanulásra és a sikeres versenyzésre szakkörökön, fakultatív foglalkozásokon készítjük fel tanulóinkat. A sportban tehetséges tanulóknak az iskolai sportkörök nyújtanak lehetőséget. Tehetséggondozás

19 A 11. évfolyamon iskolánk által kidolgozott pályaválasztásra való felkészítést. A 6 hónapos programunk az önismereti foglalkozásoktól kezdve az álláshirdetések értelmezésén, a kiváló motivációs levél, önéletrajz megírásának technikáján át a„valós”vállalati környezetben lezajló interjúig tart. Így igyekszünk megkönnyíteni a pálya- vagy élethivatás választásának nehézségét. Egyéni fejlesztés Minden diákot egyéniségként kezelünk, és megkeressük fejlesztésének optimális lehetőségét. Célunk olyan fiatalok nevelése, akik a napi következetes tanulás mellett tudatosan figyelmet fordítanak az adott időszakban kitűzhető eredmények (osztályzatok, előre hozott érettségi vizsga, nyelvvizsga) elérésére, szisztematikus és tervezett megvalósítására. Különösen a képzés első szakaszában a különböző hátrányokkal, illetve eltérő tudásszinttel érkező tanulóink felzárkóztatására gondot fordítunk. Pályaorientáció

20 „A világ egy könyv, és aki nem utazik,

 Közös munka európai iskolák diákjaival,  fenntarthatóság, környezetvédelem,  diákvállalkozások működtetése,  marketingkommunikációs stratégia kidolgozása kisvállalkozásoknak,  új applikációk megismerése,  honlapkészítés,  betekintés más országok kultúrájába,  részvétel természettudományos kutatásokban,  szakmai gyakorlat külföldön. 2008 óta több mint 600 diákunk utazhatott iskolai szervezésben, pályázati támogatásokat elnyerve szerte Európába. Az Erasmus+ és a Határtalanul programok sikeres projektjei során a atalok megismerkednek más nemzetek kultúrájával, fejlesztik idegen nyelvi kommunikációjukat, szakmai készségeik javulnak, valamint életre szóló barátságok köttetnek. 21 Nemzetközi kapcsolatok az csak egyetlen lapját olvassa el.” Szent Ágoston

22 „Taníts minket bölcsességre!” Jn (13,35)

23 Iskolánk 2. emeletén található a 100 fő befogadására alkalmas leánykollégiumunk. A felújított 4 ágyas, külön fürdőszobás apartmanok mellett 6-8 ágyas szobákban helyezzük el a tanulókat. Konyha, étkező, számítógépterem, közösségi terem, könyvtár és wifi elérhetőség szolgálja a bentlakók kényelmét. Biztosítjuk a megfelelő tanulási lehetőségeket és szerepet vállalunk a kulcskompetenciák erősítésében, a tehetséges diákok felismerésében és fejlesztésében, illetve segítséget nyújtunk a felzárkóztatáshoz. Támogatást ajánlunk a házi feladat elkészítése, projektmunka, témazáró dolgozatra készülés során. Legfontosabb feladatunk az érzelmi védettség kialakítása, a biztonságos, szeretetteljes légkör megteremtése a szüleiktől távollévő növendékek számára. A leányok nevelése során külön figyelmet fordítunk a lelkiségre. Taeze-i imaórákon, Rózsafűzér imádkozáson, májusi litánián, adventi és nagyböjti ifjúsági miséken veszünk részt közösen. Iskolalelkészünk havonta tart foglalkozásokat az érdeklődők számára. Kollégiumunk  Stúdiumok  Tematikus csoportfoglalkozások  Csapatépítő tréningek  Városi séták  Művészeti, kulturális, kézműves és életmód szakkörök  Előadások az informális tanulás támogatására  Hagyományőrző programok Programjaink:

„Arról tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt.” 24

Szerkesztő és kiadásért felelős: Rozmán Éva igazgató Cím: 3300 Eger, Klapka út 7. Telefon: +36 36 510-062, E-mail: titkarsag@andrassy-eger.hu, Facebook: www.facebook.com/andrassyeger Web: www.ekszi.hu

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=